Transportnyheter



Lastpallar blir intelligenta

 

Uppkopplade lastpallar är på väg att bli verklighet. På mässan Logimat i Stuttgart visade Europapallorganisationen EPAL, tillsammans med forskningsinstitutet Fraunhofer IML, upp en kommunikationsmodul som ska koppla upp lastpallar mot internet.

Det blir en viktig milstolpe på vägen till ett ”sakernas internet” som kan frigöra den verkliga datapotentialen i logistiksektorn, säger professor Michael ten Hompel, chef för Fraunhofer IML.

 

PostNord är Sveriges största tredjepartslogistiker med 500 000 kvadratmeter lager på sex orter. Det visar en färsk kartläggning från Intelligent Logistik. Och med bara 20 procent av logistiken outsourcad är tillväxtpotentialen stor. PostNord är störst både sett till lageryta,

omsättning och antal lager. Det visar en färsk kartläggning av TPL-branschen i Sverige som tidningen Intelligent Logistik gjort. Totalt har PostNords TPL-verksamhet omkring 20 lager med totalt 500 000 kvadratmeter lageryta på fem orter: Norrköping, Stockholm, Helsingborg,

Göteborg och Ljungby. I oktober förstärks närvaron även i Jönköping när man

tar över driften av Husqvarna Groups lager i Torsvik. – Vi har TPL-verksamhet

i hela Norden med starkast närvaro i Sverige, säger Gunter Bergenroth, vd för

PostNord TPL

 

Telenor har gått från ett daterat leveranserbjudande till best in class. Tillsammans med

PostNord har de logistiska delarna av kund upplevelsen finslipats. Numera erbjuder Telenor

hemleveranser på kundens villkor och låter klimatkompensationen ingå i fraktavgiften. Det har gått ett år dryga sedan Telenor satte sig ner med PostNord för att ta ett kreativt helhets-

grepp om sitt något trötta leveranserbjudande. PostNord hade många idéer om hur telekomföretaget borde tillmötesgå sin krävande huvudmålgrupp maximalisten, en målgrupp som använder mobilen ofta och tycker att teknik är viktigt. Precis som många andra i retailbranschen genomgår Telenor en digitalisering där vi satsar stort på att nå kunden online, säger Filip Wiqvist, Head of Device and Logistics, Telenor.

Ryska Volga-Dnepr, vars flygplan används när särskilt stora föremål ska flygfraktas, har vållat turbulens genom att göra slut med sina representanter i charterförmedlarledet. Draget höjer tempen i diskussionen om godstransportbranschens mellanhänder. Kan de behålla sin roll eller är de på väg mot samma öde som privatresornas resebyråer?

”Då vi planerar att utveckla vår verksamhet ytterligare och stärka vår direktförsäljning globalt, behöver vi härmed informera er om att Volga-Dnepr Airlines avslutar sina affärer med mäklare överlag.”

Beskedet i mejlet, eller för somliga Whatsapp-meddelandet, där det ryska flygbolaget den 11 september sa tack och adjö till sina mäklare (på engelska brokers), kom plötsligt för de flesta. Skeendet och reaktionerna återges av den brittiska branschsajten The Loadstar. Meddelandet gick även ut till vissa speditörer i kundledet.

”Vi är rätt upprörda. Vi har arbetat med Volga-Dnepr i 27 år och gjort en massa arbete med dem”, svarar en mäklare till The Loadstar. ”Vi kan inte förstå varför det inte funnits någon dialog, i stället för ett mejl.”Huruvida även speditörerna omfattas nämns inte uttryckligen, men många av dem har fått oro väckt av att meddelandet skickats till vissa av dem, och att det hela motiveras med ambitionen att stärka direktförsäljningen.

Volga-Dnepr Airlines är nu inte ett fraktflygbolag i mängden. Mest känt är bolaget för sina tolv plan av modellen Antonov 124-100, med rekordstort lastutrymme på 1050 kubikmeter och maxlast på 120 ton. Att dessa finns tillgängliga för charter, ofta vid projekttransporter, har inneburit en roll för mäklare att förmedla deras kapacitet. Men å andra sidan är Volga-Dnepr Airlines idag helt dominerande i sin nisch, väl känt bland de tänkbara kunderna. Och att transporterna ofta är specialprojekt bidrar också till att varuägarledets ansvariga ofta har direktkontakter med flygbolaget snarare än att låta mäklare eller speditörer sköta transportapparaten åt dem.

Postnord TPL svarar för logistikdriften när den danska sportkedjan Sportmaster etablerar nytt lager i Arlöv, intill Malmö. Nu söks 50 medarbetare till verksamheten i fastigheten som tidigare har varit BMW:s reservdelslager.

 Vi behöver framförallt truckförare och orderplockare men här blir även en avdelning för tryck på textilier och skor. Vi kommer också att prismärka en stor andel av produkterna till butik, säger Joakim Ohlsson, Postnord TPL:s personalansvarige för sydregionen, i ett pressmeddelande. Sportmaster har 96 butiker. I slutet av oktober ska driften i Arlöv ha nått full fart.

Jollyroom: Julklappar från miljardnätbutiken Jollyroom bidrog till att knäcka Postnords terminal i Härryda inför förra julen. Nu satsar barnprylshandlaren 10 miljoner kronor på en egen sorteringsterminal som klarar 5 000 kollin i timmen.

– Vår nya anläggning gör det möjligt att fylla 25 lastbilar med gods samtidigt, som sedan kan skickas direkt till strategiskt valda terminaler i Norden. Genom att minimera antalet mellanhänder i logistikkedjan kan vi förkorta leveranstiderna med ett till två dygn för många av våra kunder, säger Jollyrooms logistikchef Cecilia Olsson i ett pressmeddelande. – Under årets julhandel börjar vi med direktbilar till de stora orterna i Norden och kommer sedan utöka antalet sträckor i takt med att volymerna ökar.

Jollyrooms vd, norske e-handelsveteranen Ole Sauar, beskriver hur företagets volymer blivit för stora för den traditionella kanalen. – I julhandeln 2017 skickade vi merparten av våra paket via Postnords Härrydaterminal utanför Göteborg. Vi skickade godset inom rimliga ramar men Postnord hade felberäknat terminalens kapacitet vilket resulterade i att stora mängder paket blev försenade, säger han.

Leverantör av Jollyrooms paketsorteringsutrustning är SGA Conveyor Systems, som förra året nästan trefaldigade sin omsättning. Enligt SGA:s vd och ägare Tommy Klasson råder starkt växande efterfrågan på paketsorteringsanläggningar. Enligt honom gör stora e-handlare besparingar bland annat genom sänkta fraktkostnader.

Regeringen tog chansen att ändra en del i förslaget till tolvårsplan från tjänstemännen på Trafikverket. Omställningen av transportsystemet för att minska utsläppen av växthusgaser har varit en stor fråga, och satsningarna på järnväg dominerar i fördelningen mellan trafikslagen. Branschorganisationen Transportföretagen hör till dem som är kritiska, och anser att det är för lite att vägarna bara får en femtedel av nysatsningarna.

 

 

Maersk: I kölvattnet efter en atomdriven rysk isbrytare har Maerskfartyget Venta, med plats för 3600 teu containerlast, tagit sig igenom de isigaste vattnen på den arktiska rutten från Vladivostok i öster till Sankt Petersburg vid Östersjön. Helt nybyggda Venta Maersks resa uppges vara den första som företagits med ett mellanstort containerfartyg via den arktiska passagen norr om Sibirien. Maersk har framhållit att det bara handlar om ett försök – för att få en bild dels av isförutsättningarna, dels av utsikterna att hitta kunder som skulle ha nytta av trafiken. Venta Maersk är 200 meter långt, och 36 meter brett, och uppges tillhöra isklass 1A vilket innebär möjlighet för fartyget att självt klara is upp till en meters tjocklek.

Venta Maersk lämnade Vladivostok omkring den 23 augusti och väntas nå Sankt Petersburg framemot slutet av september. Den 11 september hade fartyget tagit sig igenom den isigaste delen, Östsibiriska havet, och åkt vidare västerut på Laptevhavet, som är så pass fritt från is att fartyget kunde säga tack och adjö till sin isbrytare. Andra sorters transporter på rutten bedrivs dock redan reguljärt, inte minst gastransporter från Sibirien till östra Asien i flytande form. Maersks kinesiska containerkonkurrent Cosco har också gjort mindre testturer.

Miljövänner är inte entusiastiska. Polarisens snabba krympande, som är förutsättningen för sjötransporterna i området, illustrerar hastigheten i jordens pågående klimatförändri

 

 

Cabotage: Stopp för cabotage med brittiska lastbilar i EU-länder, och stopp för 37 flygbolag från att hantera EU-gods. Det hör till transporthindren som kan antas drabba brittiska logistikföretag efter den 29 mars, ifall Storbritannien och EU inte lyckas nå en förhandlingslösning kring utträdet – hinder som staten nu vill uppmärksamma branschen på.

Inför risken för vad som brukar kallas no-deal brexit publicerar det brittiska staten nu anvisningar, ”guidance”, om vad samhället kan vänta sig när utträdet träder i kraft den 29 mars 2019.

Den brittiska speditionswebbtidningen The Loadstar uppmärksammar bland annat den om långa vägtransporter. Det är inte ens säkert att EU-länder kommer att godta brittiska körkort, det kan bli nödvändigt att komplettera med ett internationellt tillståndsdokument före utresan. Åkerier kan bli beroende av en typ av tillstånd kallad ECMT, som är starkt begränsad till antalet. Staten rekommenderar därför varuägare att överväga övergång till exempelvis löstrailer eller container, vilket i sin tur har fått landets åkeriförbund RHA att gå i taket. Det blir i princip upp till varje EU-land att tillåta eller stoppa cabotage av brittiska ekipage.

Ett motsvarande dokument med riktlinjer om luftfart noterar att 37 flygbolag, och andra flygrelaterade företag, kan förlora rätten att hantera gods som ska till EU. Som EU-medlem har Storbritannien rätt att godkänna företag i säkerhetshänseende inom ett system kallat ACC 3, men det förfaller vid utträdet. Storbritannien säger sig uttryckligen vänta sig att sidorna ömsesidigt erkänner varandras säkerhetsgranskningar. Den internationella flygstyrelsen Iata svarar dock att alla antaganden vore för riskabla.

Jollyroom: Den nu genomförda inflyttningen på 20 400 kvadratmeter på Hisingen är bara en i raden av logistiknyheter som barnprylshandlaren Jollyroom har börjat tillkännage, utlovar vd Ole Sauar – Vi vill bygga ett av Europas mest moderna e-handelsflöden i det lagret. Med inflyttningen i fastigetsägaren Castellums nya byggnad vid Hisingsleden ökar e-handelsföretaget Jollyroom sin lageryta till nästan det dubbla. Sedan tidigare hyr företaget två lokaler på totalt nära 23 000 kvadratmeter, också dessa hos Castellum men i annan del av Göteborg. De nu bokade 20 400 kvadratmeterna innebär att Castellum har fyllt sin första byggnad i parken, cirka 30 000 kvadratmeter stor. De första cirka 10 000 kvadratmeterna bokades av Bagaren och Kocken, också det en e-handlare. Huset har nästan 12 meters fri höjd under takbalkarna.

Jollyrooms tillväxtplaner stannar ändå inte där. Företaget för samtal om att hyra ytterligare en byggnad, och Ole Sauar flaggar för att ytterligare ett hyresavtal kan tillkännages snart. I sammanhanget lyfter Ole Sauar fram att Castellum har för avsikt att uppföra ytterligare en byggnad bredvid den nuvarande, något som kan innebära möjlighet att växa inom området.

ICA: Fram till 2022 satsar Ica Sverige 600 miljoner kronor på en helautomatiserad e-handelslösning från brittiska nätmatjätten Ocados teknikdivision. Ett nytt lager byggs i Stockholmsregionen. Ocados lösning omfattar allt från apparna för slutkundernas telefoner, och e-handelsplattformen, till lagerutrustningen med sina styrsystem och robotar.
Icas investering i systemen inleds med 200 miljoner kronor i år, och ytterligare 400 miljoner kronor under åren som kommer fram till 2022, då det hela ska stå färdigt. Vid sidan av Ica Sveriges systeminvestering på 600 miljoner kronor viker koncernen även 500 miljoner kronor för fastigheter.

Amazon: Rykten om en fullskalig etablering av e-handelsgiganten Amazon även i Sverige har florerat under det senaste året, noterar Handelsrådet och utredningsinstitutet HUI. I en rapport, publicerad nu efter en branschworkshop i vintras, lyfter de fram både negativa och positiva tänkbara effekter för svensk handel.

Lojalitet och logistik framhålls som två av nyckelorden när det speciella med Amazon ska fångas. Med 44 procent av USA:s totala e-handel, och exempelvis en tredjedel av Storbritanniens, är företaget västvärldens totalt dominerande spelare på området. De svenska branschaktörerna som medverkade i vinterns diskussionsmöte på temat såg framför sig såväl hot som positiva effekter om Amazon snart skulle etablera sin marknadsplats även direkt i Sverige, med svensk handelssajt och lager på plats.

– Handeln kan inte bara köra på som den alltid har gjort, säger Clas Ohlsons Sverigechef Fredrik Uhrbom i rapporten.

Matkassar: Tillväxt på 48 procent för kundernas fritt ihopplockade matkassar från näthandlarna stod för hela ökningen under första kvartalet, mot ett år tidigare. De färdigsammansatta middagspaketen som drev utvecklingen för några år sedan har till och med börjat backa. Det är distanshandlarnas branschförening Svensk digital handel som i samarbete med HUI Research sammanställer vad som kallas D-food index – ett samlat mått på den svenska livsmedelsförsäljningen på nätet.

Utfallet för årets första kvartal, vilket genomsnittligt landade i tillväxt på 30 procent, överträffade helårsprognosen på 25 procent, i och för sig delförklarat av att påsken i år flyttade från andra till första kvartalet. – Vi bedömer att den starka tillväxten kommer att fortsätta under 2018. De svenska konsumenterna är e-handelsvana och nu har man även tagit nätmaten till sig, säger Tina Thorsell, tillförordnad vd för Svensk digital handel.

Bakom D-food index ligger försäljningsuppgifter från Bergendahls, Coop, Delitea, Familyfood, Hemköp, ICA, Linas Matkasse, Mat och Ro, Mat.se, Mathem, Matkomfort, Middagsfrid, Willys och Årstiderna.

Order Nordic i Helsingborg kommer att ägna sommaren åt att bygga en Autostoreanläggning inne på sitt centrallager i Helsingborg, noterar sajten Ehandel.se.

Order Nordic förser detaljhandelsföretag inte minst med hemelektronik, men till sortimentet hör även verktyg, personvårdsprodukter, fritids- samt barnprylar med mera. Distributionen utgår sedan snart tjugo år från en anläggning på cirka 9 000 kvadratmeter, på området Väla södra i Helsingborg. Och nu förses den alltså med en automatlageranläggning av modell Autostore. – Vi river just nu vårt gamla pallställage för att göra plats till den, och bygget av anläggningen startar vecka 24 och kommer att vara igång vecka 34 för testkörning. Den kommer att innehålla 20 000 backar och vi kommer att ha 19 robotar till en början, säger Order Nordics vd Christian Beck till Ehandel.se.

För 2016 redovisade Order Nordic AB omsättning på cirka 440 miljoner kronor, med cirka 50 anställda.

Volkswagen Trucks: Scanias ägare har tecknat ramavtal med Toyotakoncernens lastbilsbolag Hino, om strategiskt samarbete på högsta nivå. De vill bland annat dra nytta av varandras kompletterande produktportföljer, och tillsammans utveckla framtidens logistik och självkörning.Företagen kallar samarbetet för ”ett långsiktigt partnerskap på ögonnivå”. Lastbilsbolagen fortsätter att agera självständigt, men en grupp av höga chefer inklusive vd:arna ska leta samarbetsområden som kan gynna bägge företagen.

Särskilt nämns att de tänker titta på förutsättningarna för gemensamma konventionella drivlinor, såväl som för framtidstekniker.

Volvo FL Electric blir namnet på Volvos första helt elektriska lastbil, som börjar serietillverkas och säljas 2019. Tyst nattdistribution i innerstäder, och avgasfritt tillträde till inomhusmiljöer, hör till möjligheterna som öppnar sig för köparna. Med 4 000 elbussar sålda sedan 2010 är Volvokoncernen erfaren när det gäller elbaserade drivlinor och batterilösningar, och ett väsentligt nät för service och reservdelar finns redan på plats. Men marknaden är väsensskild och många pusselbitar ska hänga ihop.

– Vi kommer att erbjuda helhetslösningar som utgår från varje kunds behov av körcykler, lastkapacitet, tillgänglighet, räckvidd och andra parametrar. En lösning kan omfatta allt från ruttanalys och batterioptimering till servicetjänster och finansiering, säger Jonas Odermalm, produktstrategichef för Volvos medeltunga lastbilar.

De tänkta tillämpningarna finns i stadstrafiken, där Volvo FL Electric är tänkt att användas för till exempel distribution och sopor, med totalvikt på upp till 16 ton.
Motorn kan ta ut 130 kW/177 hk kontinuerligt (185 kW max). Energilagringen är 100–300 kilowattimmar beroende på antalet litiumjonbatterier, mellan två och sex. Räckvidden är upp till 300 kilometer.

Omnikanalsförsäljning: Logistiker i 40 ledande svenska handelsföretag säger sitt om omnikanalsförsäljning i en forskarenkät. Forskarna skriver nu om förändringsarbetet som nu görs på lagren för att kunderna ska kunna röra sig obehindrat mellan butik och webb, enligt studiens första rön. 

Lagren får en allt mer strategisk roll när den svenska handeln nu i snabb takt bygger upp sin förmåga till så kallad omnikanalsförsäljning – och butikerna utvecklas till viktiga logistiknoder. Det visar den första delstudien från logistikforskningspanelen med runt 40 ledande företag, ett forskningsprojekt finansierat av Handelsrådet. Undersökningen görs av forskare vid institutionen för teknisk ekonomi och logistik på Lunds tekniska högskola, och det är två av dem som själva beskriver resultaten i en ingående artikel i Transportnytt: Joakim Kembro och Andreas Norrman.

På frågan vilka som är de största utmaningarna med omnikanalslogistik lyfter panelen fram fyra områden:
• plockning av en mix mellan butikspåfyllnad och webborder från konsumenter,
• lageraktiviteter relaterade till packning och leverans av gods,
• hantering av returnerat gods från konsumenterna, och
• att använda butiker som logistiknoder.

Dagens distributionscenter är generellt bättre anpassade för butikspåfyllnad än för webborder eller kombinerade flöden. Med tanke på den snabba ökningen av e-handel innebär det att många handelsföretag genomgår en omvandling av sina lager. Anpassningen är en stor utmaning särskilt för de företag som har en bred mix av produktstorlekar, vilket kräver varierade lösningar för lagerlayout, utrustning och plockning.

Självkörande eldrivna transportsystem: Steg för steg närmar sig självkörandet vardagen i logistiken. Redan i höst hoppas DB Schenker och fordonsoperatören Einride kunna köra vad de kallar ”världens första självkörande eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg”, på en mycket kort sträcka i Jönköping. 

Tredjepartslogistik: Fortsatt branschtillväxt på drygt 6procent kunde Sveriges tredjepartslogistiker glädja sig åt under 2016Framryckningar på sistone av aktörer som Aditro, Nowaste Ingram Micro och Cross Nordichöjer förväntan om fler intressanta strider innan den svenska marknaden för tredjepartslogistik har satt sig.

Bring Citymail får nya ägare. Norska Posten säljer brevverksamheten till det tyska investmentbolaget Allegra Capital.

Det står dock klart att samarbetet med Premo (Pressens morgontjänst) i Stockholm kommer att avslutas. Kvar blir klassisk brevbäring. För personalen som varit anställd av Bring Citymail Stockholm KB blir det formellt sett en övergång av verksamhet när de åter blir anställda i Sverigebolaget. Brings övriga verksamhet i Sverige kommer att var kvar i Posten Norges ägo.
 Bring Citymail är den näst största aktören på den svenska postmarknaden med en omsättning för 2017 på cirka 2 miljarder kronor och med cirka 3 600 anställda. Allegra Capital GmbH är ett tyskt kapitalbolag som är inriktat på europeiska företagsförsäljningar i speciella situationer.

Bring Citymail distribuerar brev, levererar brevlådepaket och tillhandahåller andra postala tjänster.

Företaget grundades 1991 under namnet Citymail och förvärvades 2002 av Posten Norge. Över tid har Bring Citymail etablerat en position som nummer två på den svenska postmarknaden efter Postnord.

Bring Citymail kommer att ägas av ett holdingbolag som styrs av Allegra Capital. I samband med ägarförändringen kommer Bring Citymail att byta tillbaka till sitt ursprungliga namn Citymail. Befintliga kontaktpersoner, tjänster och kundavtal kommer inte att påverkas av transaktionen. Kunder och partners kan räkna med fullständig kontinuitet.

Tomas Tscherning, vd i Bring Express, framhåller att Brings övriga verksamhet i Sverige inte påverkas av avtalet mellan Allegra Capital och Posten Norge.

- Som en del av Posten Norges nya strategi kommer postverksamheten att vara kärnverksamhet i Norge, säger han. Koncernen kommer att fokusera på att stärka och bygga e-handel, express, hemleverans och internationell logistikposition i Norden. Bring är och ska vara en ledande inom e-handel och logistikmarknaden i Norden som erbjuder den bästa kundupplevelsen. Det uppnår vi genom kontinuerliga innovations- och leveranslösningar som uppfyller våra kunders behov vid varje givet tillfälle.

FedEx : Den amerikanska express- och logistikjätten förvärvar den nederländska globala konkurrenten TNT Express för motsvarande cirka 41 miljarder kronor (4,4 miljarder euro. Företaget startades i Australien 1946 som (Thomas Nationwide Transport).

DHL (ursprungligen förkortning för Dalsey, Hillblom och Lynn) är ett transportföretag som ägs till 100 procent av Deutshe Post Wold Net.

DSV är en global leverantör av transport- och logistiktjänster med huvudkontor och ägande i Danmark genom Copenhagen Stock Exchange. Företaget De Sammensluttede Vognmænd bildades 1976 och har genomgått flera namnbyten och omstruktureringar, senast då man år 2006 bytte namn från DFDS Transport till DSV efter att ha köpt upp den nederländska konkurrenten Frans Maas. DSV har varit en offensiv uppköpare och är idag Europas tredje största speditionsfirma, efter de tyska DHL och Schenker.

Regeringen kommer inom kort med ett förslag om att försämra postservicen till medborgarna. Ett brev ska i fortsättningen ta två dygn innan det når mottagaren i en annan del av landet. Det är den drastiskt minskade brevmängden som lett fram till förslaget.

En försämrad postservice är en het politisk fråga. Det vet regeringen och därför har bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) varit angelägen om att få med oppositionen. Enligt uppgift till Expressen har också regering och opposition enats om den här förändringen av postdistributionen.

Ändringen av brevhanteringen ingår i det försenade förslag till ny postlag som regeringen lägger fram inom kort, erfar Expressen. Bakgrunden är den drastiskt minskade brevmängden som ger fram för allt Postnord mindre inkomster. Förslaget gäller brev och Postnord har längre velat ha en ändring för att spara pengar och slippa dyr flygdistribution.

I dag ska 85 procent av breven vara framme hos mottagarna på ett dygn. Men enligt förslaget som nu arbetats fram i regeringskansliet ska Postnord och övriga berörda postdistributörer i fortsättningen få två dygn på sig för att distribuera drygt 90 procent av förstaklassbreven. Varken Postnord, eller någon annan brevdistributör, tycks dock kunna slinga sig ur att breven ska delas ut fem dagar i veckan. Detta regleras i ett europeiskt postdirektiv som säkerställer att alla medborgare inom EU ska ha rätt att få post levererad fem dagar i veckan.

– Danskarna är dock mer kreativa när det gäller tolkningen av det europeiska postdirektivet. De tänjer på kravet, säger en källa.

I Danmark kan det ta upp till fem dagar med ett brev för åtta danska kronor att nå mottagaren. Vill du få fram det på ett dygn måste du betala 27 danska kronor.

I Sverige finns det enligt Post och telestyrelsen, PTS, 900 hushåll som inte får sin post utdelad fem dagar i veckan. Dessa hushåll återfinns framför allt i glesbygdsområden i Norrlands inland och i skärgårdarna.

 Fastighetsboxar för Post: En lag som tvingar fastighetsägarna till att installera speciella fastighetsboxar i entréerna till flerfamiljshus står högt på önskelistan hos Postnord och deras konkurrenter. Brevbärarna skulle slippa spinga i trapporna och dela ut post till hushåll på varje våningsplan. 

Men enligt Expressens olika uppgiftslämnare har regering och opposition inte kunnat enas om vem som ska ta kostnaden.  Därför blir det inget krav på fastighetsboxar i det förslag som regeringen väntas gå fram med inom kort.

 Höjt brevporto: En höjning av brevportot finns också med i regeringens arbete. Ett förstaklassbrev  som väger upp till 50 gram kostar i dag sju kronor. Här väntas en höjning. Postnord har krävt en krona i en första omgång. Postnord vill också ha en friare prissättning utan inblandning av regering och riksdag. Detta har också Postnords koncernchef Håkan Ericsson tagit upp med bostads och digitaliseringsminister Peter Eriksson.

Men med fallande brevmängder och krav på att hela landet ska besökas fem dagar i veckan kommer en kronas höjning inte räcka långt. – På sätt och vis är det förståligt. Varför ska vi vara med och sätta priset på ett brevporto. Vi sätter ju inte priserna på tågbiljetter, säger en riksdagsledamot med insyn.

Statliga Postnord behöver flera miljarder för att betala de danska postanställda som man vill bli kvitt. Bolagets styrelse förhandlar nu med danska och svenska staten hur notan ska betalas, uppger Svenska Dagbladet.

Styrelseordförande Jens Moberg utesluter inte att nya ägare måste plockas in för att kunna finansiera den danska miljardnotan.

Postnordchefen Håkan Ericsson - som är chef för både den danska och svenska delen av Postnord - är hårt pressad av inte bara fallande brevmängder. Den danska verksamheten blöder kraftigt och riskerar att förblöda om inget drastiskt  görs för att stoppa det ekonomiska blodflödet. I Danmark måste 4 000 anställda bort vilket är nästan halva arbetsstyrkan i landet.  Men notan för att sparka dessa 4 000 anställda är hög eftersom många sitter på guldkantade avtal.

 TNT Express: avyttrar sitt dotterbolag för övernatten-distribution – TNT Innight till riskkapitalbolaget Special Situations Venture Partners III (SSVP). Skälet till avyttringen är att TNT önskar att koncentrera sina resurser på att stärka sin kärnverksamet som är leveranser.
TNT Innight erbjuder nattliga distributionstjänster i Europa för bolag i branscher som fordon, lantbruk och maskin. TNT Innight styr över ett eget distributionsnätverk, avskilt från TNT Express nätverk.

TNT Innight har 1 300 medarbetare på 40 platser i norra och centrala Europa.Statens utgifter för transportpolitiken 2016 kommer att ligga på ungefär samma nivå som under 2015, enligt årets budgetproposition. Kostnaderna beräknas till 54,7 miljarder. Men 2019 räknar regeringen med att göra en större ökning av utgifterna för transportpolitiken. De två största posterna i budgeten för transportpolitiken gäller utbyggnad och underhåll av väg- och järnvägsnätet. För nästa år vill regeringen anslå totalt 24,1 miljarder för utbyggnad och 21,6 miljarder för underhållet. Det är en ökning på totalt 1,7 miljarder jämfört med budgeten för innevarande år.

Under hösten presenteras infrastrukturpropositionen för perioden 2018-2029. Då kommer anslagen för utbyggnader och underhåll sammanlagt att öka stegvis med totalt 5 miljarder till år 2020. Större delen av den utlovade ökningen kommer att användas för underhåll. Av regeringens budgetförslag för nästa år framgår också att anslagen för årets utbyggnad av väg- och järnvägsnätet inte kommer att användas fullt ut. 23,5 miljarder fanns anslagna för väg och järnvägsutbyggnader år 2015, men just nu är prognosen att endast 21,6 miljarder kommer att användas.

Underhållsbudgeten kommer däremot att dras över i år med mer än en halv miljard. 20,5 miljarder var anslagna, men omkring 21,1 miljard kommer att användas för underhåll.

Jan Alexandersson har utsetts till ny vd i inrikesnätverket Onroad. Han tillträder 1 oktober och lämnar en post som affärsområdeschef på Alwex Transport, en av delägarna till Onroad. Jan Alexandersson har en lång bakgrund från nationella och internationella transporter. Han har haft ledande befattningar på Schenker och Agility Logistics. Under de senaste åren har han varit affärsområdeschef på Alwex.

Lastpallen skulle må bra av lite förnyelse, tycker det nystartade nederländska företaget Ahrma, och tycks ha velat införa så många förändringar som möjligt. Pallen byggs i spånskiva, men yttäcks med plast för att kombinera låg vikt med tålig yta. Pallen är försedd med transpondrar som ska klara att läsas av med två olika protokoll: ett på kort håll för mobiler, och ett på längre håll för att kunna användas i system som håller koll på alla lastbärare i hela lokaler.

Via transpondrarna ska det även gå att avläsa data från exempelvis accelerometrar, termometrar och vågar, och Ahrmas lösning omfattar ett system som kan hålla reda på informationen. Överblicken ska bland annat göra det lättare att säkerställa att pallar kommer tillbaka och omsätts snabbare.

Trägolv i containern är ute, tycker kombitransportören Samskip. Ett test med ett specialutvecklat golv i fiberförstärkt plast, från ett kinesiskt materialföretag, sågs som framgångsrikt. Nu har Samskip skalat upp sin lösning, och vid halvårsskiftet hade 500 containrar hunnit få det nya golvet. Det bedöms ha hela 25 års livslängd, att jämföra med 8–10 år för traditionella trägolv.

Den stora e-handelsföretaget Sportamore AB kommer att flytta in i en 23 000 kvm stor logistikanläggning i Eskilstuna nästa år. Bockasjö AB bygger.Sportamore som uppger sig vara Norden största sportbutik på nätet flyttar till Eskilstuna Logistikpark. Flytten av lager och logistik till en modern anläggning ger Sportamore rätt förutsättningar för såväl fortsatt tillväxt som för effektivare logistik och ökad skalbarhet, säger Johan Ryding, vd för Sportamore, enligt ett pressmeddelande. Anläggningen på 23 000 kvm kommer stå klar i juli 2017. På fastigheten finns det utrymme för expansion, den kan byggas ut med lika mycket till. Logistikanläggningen kommer att övertas och hyras ut av Logistikfastigheter i Sverige som samägs av Bockasjö och tjänstepensionsbolaget Alecta.

Stor lagerdag med kvalitet, automation och placering: Mat.se, Byggmax, Babyshop, Dahl och Swedol ... Stora lagerdagen, på onsdagen den 21 september, bjöd på en lång lista av företag vars företrädare kunde berätta om de mest avgörande vägvalen. Det årliga evenemanget Stora lagerdagen – i regi av TTF Forum för logistik, och med Transportnytt som ny medarrangör – hölls i år som konferensdel i anslutning till Stockholms största logistikmässa, Logistics and distribution 2016, på Kistamässan. Mässan startade samma dag i Easyfairs regi och pågår till och med torsdagen. Valet av lagerort, och av automatiseringslösningar, stod i fokus för programmet – innan det slutligen zoomade in på ett brett kvalitetsutvecklingsprojekt. För det exemplet stod Swedol. Företagets logistikchef Pontus Glasberg berättade om verksamhetens väg från stora leveransstörningar 2012 till dagen efter-leveranser 2016. Metaforen fick bli en kraschad Volvo ombyggd till ny röd sportbil.

Till talarna hörde företrädare från såväl varuägarledet som från tredjepartslogistiker, konsulter och andra aktörer. Kristian Hamberger berättade om resan för Mat.se, som fick starta eget transportbolag för att det över huvud taget inte fanns tillräckligt med kylbilar hos transportörerna. Med stöd av automatisk ruttplanering varje dygn kan man serva sina kunder inom tidsfönster på en timme. Matthias Kettelhoit från Aditro Logistics samt Byggmax Niklas Hamberg berättade om sina lokaliseringsbeslut och om varför det teoretiskt bästa läget inte alltid är bäst. Arvid Guthed från Göteborgs hamn berättade om hur en logistikpark med en miljon kvadratmeter lageryta växer fram.

Frågan om lagerautomatisering belystes av bland andra Swecos Anders Anderberg, som försökte sätta fingret på kriterierna för när man bör automatisera lagret. Henrik Peitz på Dahl, Peter Thulin på Babyshop och Anders Holmberg på Schenker Logistics berättade om sina val av olika lösningar, inklusive Autostore och omtalade nya Carrypick.
MA-systems Lars Bäckegren summerade felen som vållar företag sanktionsavgifter för truckbrister.

Utredaren: En vägslitageskatt kan innebära överuttag av skatter på lastbilar

En vägslitageskatt kan innebära att skattekostnaderna för tung vägtrafik blir för höga jämfört med andra trafikslag, om man inte kompenserar genom att sänka andra skatter och avgifter. Det säger Björn Olsson som är en av sekreterarna i vägslitageskattekommittén. Vägslitageskattekommittén kommer att presentera sitt slutgiltiga förslag på en skatt på tung trafik, för att kompensera för vägslitage och miljöbelastning. Kommittén presenterade ett preliminärt förslag för företrädare för industrin 14 juni i år. Förslaget har mött hård kritik. Vägslitageskatten beräknas kosta 107 000 per lastbil.

Utredarna bearbetar nu sitt förslag och kommer att göra en omräkning innan det slutgiltiga förslaget presenteras.

Mat på nätet växer 40 procent – igen

Med en uppgång från drygt 4 miljarder kronor i omsättning förra året, till motsvarande 5,7 miljarder i år om allt fortsätter som branschen tror, svarar livsmedlen för en allt större del av Sveriges e-handelstillväxt. 35 procent var tillväxtsiffran för livsmedelsförsäljningen på nätet under första halvåret 2016, jämfört med ett år tidigare, enligt branschföreningen Svensk digital handels undersökning D-food index. För helåret tippar organisationen uppåt 40 procents tillväxt igen, liksom förra året. Segmentet fick sin start med färdiga middagskassar för ett antal år sedan, men förra året gick lösplocket om i försäljningsvolym och växer vidare väsentligt snabbare. Under januari till juni i år fördelade sig tillväxten med 23 procent på middagsplocket och 47 procent för kundernas godtyckligt nedstoppade varor.

Potentialen för fortsatt stark tillväxt är stor. Även i år är det bara runt 2 procent av livsmedlen som lämnar handlaren beställda via nätet. Med sina cirka 250 miljarder kronor i omsättning är dagligvaruhandeln som helhet ungefär lika stor som all annan svensk handel sammanräknad. Jonas Ogvall, vd för Svensk digital handel, talar i föreningens pressmeddelande om att tidigare barriärer håller på att suddas ut, inte minst vad gäller konsumenternas förtroendet för varor med ”hög kläm- och kännfaktor”, som frukt och grönt. – Vår årliga rapport visar att de konsumenter som inte litar på att kvaliteten skulle vara lika bra som i en fysisk butik har halverats sedan 2013, säger han.

UPS meddelar på tisdagen att svenska kunder nu har alternativet att betala direkt till föraren via betalningsappen Swish när de får leverans av UPS. Det nya betalningsalternativet accepteras av alla UPS-förare i Sverige och tanken är att det ska underlätta för svenska kunder samt minska kontanthanteringen för förarna.

Postmannen klipper gräset vid postutdelning: Nu kan finska posten Posti/Itellas kunder beställa gräsklippning av sin gräsmatta via bolagets webbutik. Gräsmattan klipps i samband med postutdelningen på tisdagar och tjänsten kan köpas för en månad åt gången.

Arbetsmiljöverket: Det är dubbelt så vanligt att inhyrd personal drabbas av arbetsolyckor jämfört med andra anställda. Det framgår av Arbetsmiljöverkets arbetsskadestatistik. Främst är det unga bemanningsanställda män som råkar ut för skador. Nu ska Arbetsmiljöverket granska bemanningsbranschens förebyggande arbetsmiljöarbete. Det framgår av pressinformation från Arbetsmiljöverket.
Bemanningsbranschen sysselsätter allt fler i Sverige, förra året drygt 67 000. Även globalt växer branschen och inom EU ökar antalet bemanningsanställda över landsgränser för varje år. Samtidigt ökar antalet arbetsolyckor inom branschen. Det är främst fallolyckor, belastningsskador och olyckor med transportutrustning och handverktyg som anmäls.

Bring skär ned kostnader

Logistikkocernen Bring byter fleet management-system för att få ned kostnaderna. Det är ett projekt som omfattar 3 500 fordon. Bring väljer att ersätta en rad olika befintliga system för bland annat positionering, spårning, kör- och vilotider, automatisk tömning av färdskrivare, sparsam körning och bränsleuppföljning samt orderhantering genom integration med transportledningssystem med ett totalsystem från Vehco. Lägre kostnader, bland annat genom bränslebesparingar, och bättre affärsprocesser är förhoppningen med systembytet. Avtalet omfattar leverans av utrustning till upp till 3 500 fordon i Norge, Sverige, Danmark, England, Slovakien och Frankrike.

Det är en bra överensstämmelse mellan våra företag; vi är ett av de ledande logistikföretagen i norra Europa och Vehco är den ledande leverantören av system för Fleet Management i de länder där vi har verksamhet, säger Brings IT-direktör Steinar Wik, i en kommentar.

Coop-kontrakt till DSV Road: Genom ett nytt stort avtal utökar DSV Road sitt redan omfattande samarbete med Coop Logistik. Avtalet omfattar direktdistribution från Coops terminaler i Bro, Västerås och Enköping till ca: 210 butiker i Stockholm, Närke, Östergötland och Skaraborg, samt volymer från Coops leverantörer.

Bring hämtar koncernchef från egna led: Styrelsen i Bring/Posten Norge har utsett Tone Wille, 53, till ny koncernchef i bolaget. Tone Wille har sedan september 2012 varit koncerndirektör/CFO med ansvar för ekonomi, finans, strategi och IT i Posten Norge.

Fedex/TNT: EU-kommissionen inleder nu en fördjupad undersökning för att granska om FedEx planerade förvärv av TNT Express uppfyller EU:s regelverk om företagsförvärv och fusioner. Båda bolagen är globala spelare inom kurir-, express- och paketfraktsektorn.

Med tanke på att förvärvet innebär att det utöver ett sammanslaget Fedex/TNT Express bara finns två ytterligare stora europeiska och globala spelare kvar inom denna sektor – UPS och DHL – är EU-kommissionen bekymrad över att det kan uppstå otillräcklig konkurrens inom sektorn för kurir-, express- och paketfrakter på ett antal betydande marknader i Europa. Detta kan enligt EU-kommissionen medföra högre priser för både företagskunder och konsumenter. EU-kommissionen kommer under tiden fram till den 8 december i år att undersöka huruvida konkurrensen påverkas av om Fedex förvärvar TNT Express.
– Många företag, i synnerhet inom e-handel, är starkt beroende av prisvärda och pålitliga paketleveranser, och många konsumenter använder dessa tjänster för att säkerställa snabba och säkra leveranser av varor som de har köpt, säger EU:s kommissionär för konkurrensfrågor, Margrethe Vestager. Av det skälet måste EU-kommissionen säkerställa att FedEx förvärv av TNT Express inte hindrar effektiv konkurrens och att det inte leder till högre priser för konsumenter och företagskunder.

Kommentar: Det här förbättrar konkurrensen p.g.a. att DHL (tyska posten) är den dominerande aktören på den europeiska marknaden. Även tyska järnvägen DB Schenker är en aktör som har betydande marknadsandelar vad gäller distanshandeln. Är det den tyska dominansen som borde begränsas?

E-handel kommer att stå för närmare 8 procent av den totala försäljningen i handeln i år. Det spår Postnord, HUI Research och Svensk Digital Handel – samma trio som står bakom kvartalsundersökningen E-barometern. Ökningen jämfört med förra årets e-handel, som omfattade 50 miljarder kronor, väntas bli 16 procent. Procentsiffran har varit tämligen stabil i många år, men med ”ränta på ränta” innebär den att tillväxten i varumängd räknat fortsätter att gå snabbare och snabbare. Bara ökningen i år blir alltså 8 miljarder kronor, enligt prognosen. För detaljhandeln som helhet spår HUI Research att tillväxten blir 4,0 procent. Det innebär att 30 procent av detaljhandelns tillväxt äger rum inom e-handelns tårtbit.

PostNord förändrad utdelning av brev: Låt brev få ta två arbetsdagar på sig att komma fram, föreslår regeringens utredare av postlagstiftningen, Kristina Jonäng. Detta att jämföra med en dag, vilket gäller huvuddelen av breven idag. Men hon tror själv att det blir få brevkunder som märker någon skillnad

Kiva och Amazon: De knähöga hyllyftarrobotarna från Kiva, bolaget som förvärvades av Amazon 2012, är sedan i höstas över 30 000 i antal, och framstår som en grundsten i Amazons logistiska framtidsplaner. Ändå växer antalet anställda vid distributionsanläggningarna. Kiva upphörde med sin externa marknadsföring efter Amazons förvärv 2012, och under en tid därefter var det ganska tyst om lösningen. Länge stod det frågetecken kring om Amazon skulle kunna skala upp tillämpningen av Kivas robotar, som lyfter hyllor från golvet och kör dem till stillastående mänskliga orderplockare. Men frågetecknen tycks ha skingrats, i och med att Amazon börjat skala upp användningen rejält. Enligt uppgifter från i höstas hade då 30 000 robotar från Kiva, nu omdöpt till Amazon Robotics, införts, vid 13 distributionsanläggningar. En anläggning kan alltså ha tusentals robotar.

I höstas hade Amazon 230 000 medarbetare, till stor del just i distributionsanläggningarna världen över, kallade fulfillment centers. De höggradigt robotiserade anläggningarna som nu byggs kallas för åttonde generationen. Arbetsvillkoren för anställda i anläggningar där varorna hämtas manuellt har ifrågasatts. Det är inte orimligt att de varuhämtande robotarna kan minska hetsen för medarbetarna.

Posten Norge: Dag Mejdell, 58, har sagt upp sig från befattningen som koncernchef i Bring/Posten Norge. Koncernledningen inleder nu en process för rekrytering av en efterträdare.

Konkurrensverket anser att Stockholms tingsrätt gör fel när de väljer att fria de tre flyttföretagen Alfa Quality Moving, NFB Transport Systems och ICM Kungsholms från att betala böter/konkurrensskadeavgifter på 42 miljoner kronor.

Turkiska hamnterminaljätten Yilport – som bland annat driver hamn- och containerterminaler i Gävle och Oslo – har utsett Christian Blauert till ny CEO. Han tillträder sin nya befattning den 1 juni och efterträder Sean Pierce som lämnade sin tjänst den 4 maj, vilket Transport & Logistik Idag/Transportnet nyligen har rapporterat om.

Lufthansa Cargo och Cathay Pacifics fraktdivision inleder nu samarbete när det gäller flygfrakter mellan Hong Kong och Europa.

GDL har anställt nya platschefer vid sina kontor i Karlskrona, Kristianstad och Linköping.

DSV: Inom DSV-koncernen pågår integrationen av amerikanska logistikjätten UTi och som en konsekvens av detta kommer ”några tusen medarbetare” att varslas om uppsägning.

ICA: Företaget utvidgar sitt samarbete med Bring Frigo och tecknar ett nytt, flerårigt avtal om distribution till 70 butiker i Storstockholm. Även Stockholm-baserade Kyl- & Frysexpressen får omfattande Ica-uppdrag i Stockholmsregionen.

TNT Express avyttrar sitt dotterbolag för övernatten-distribution – TNT Innight till riskkapitalbolaget Special Situations Venture Partners III (SSVP). Skälet till avyttringen är att TNT önskar att koncentrera sina resurser på att stärka sin kärnverksamet som är leveranser. TNT Innight erbjuder nattliga distributionstjänster i Europa för bolag i branscher som fordon, lantbruk och maskin. TNT Innight styr över ett eget distributionsnätverk, avskilt från TNT Express nätverk. TNT Innight har 1 300 medarbetare på 40 platser i norra och centrala Europa.

Inlandsbanan: Under sommaren kommer det att investeras 45 miljoner kronor i bärighetshöjande åtgärder på Inlandsbanan. Detta är bland annat ett led iatt göra banan till ett viktigt stråk för godstågtrafik.

Deutsche Bahn: Styrelsen planerar nu att ta ett slutgiltigt beslut om att ta in externa minoritetsägare i dotterbolagen DB Schenker och Arriva. Om allt går enligt plan så kan det vara klart med nya minoritetsägare till hösten.

Paneldiskussion ang. e-handelslogistik: Den väl kvalificerade panelen på mässan E-commerce bestod av Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord, Matthias Parkhagen, logistikansvarig på Nelly, Johan Holgersson som leder utvecklingen på e-handelsområdet i Bring och Johan Hallgårde på systemutvecklaren Avensia. Transportnytts Alexander Kristofersson ledde diskussionen. Ämnena som avhandlades var:

• Kommer systemet med paketombud att vara kvar om fem år? (Ja, men förmodligen i förändrad form, kanske kommer vi också att kunna hämta paketen på dagis eller hos frisören.)

• Är det klokt av e-handlarna att vara så frikostiga med fria returer? (Mmm, de fria returerna blir kvar, kunder som returnerar är kunder som återkommer. Men returerna måste hållas nere, med bättre information och kontinuerlig översyn av varuutbudet.)

• Bättre transparens i transportkedjan, behövs det? (Nja, ofta har kunderna fått både obegriplig och överflödig information. Men förbättrad information om den sista kilometern är nödvändig.)

• Klarar mindre e-handlare att hänga med när de stora i all större grad automatiserar på lagret? (Förmodligen. Det finns flera exempel på mindre e-handlare som börjar automatisera. Det finns olika sätt att automatisera och flera exempel på mindre företag som automatiserar. Tredjepartslogistiker måste våga investera i automationslösningar som inte enbart kan användas för en enda kund)

DHL Express nya expresspaketterminal vid Göteborgs flygplats Landvetter är igång, med kapacitet på 4 500 paket i timmen. Anläggningen är på 7 500 kvadratmeter, och omfattar automatiska system sorterar paketen utifrån streckkoder. Direktinvesteringen har uppgått till 32 miljoner kronor. Det får en bottenplatta på 7500 kvadratmeter, men med mellanvåningar ska det nya lagrets totala golvyta bli hela 16500 kvadratmeter. Hennes och Mauritz nybygge, intill den befintliga anläggningen i Boråsområdet Hulta, ska stärka den snabbväxande e-handeln både i Sverige och utomlands.

Elektroniska fraktsedeln för flygfrakt: Införandet av e-AWB, stannade av i Norden under andra halvåret 2015. Det framgår av IATA-uppgifter som Alexander Kohnen, Nordenchef för Lufthansa Cargo presenterat. För svensk del var användningen drygt 30 procent i början på året. IATA-målsättningen är 56 procent.

PostNord: Brevbärarbilar av märket Fiat Fiorino kommer att fasas ut och ersättas av betydligt större VW Caddy Maxi. Det handlar om cirka 5 000 fordon som skall ersättas under 2016 och 2017.

Containertrafik: Är du van vid att speditören sätter priset efter containerns vikt och vad det är i den? Med dagens överkapacitet och pressade fraktpriser hos oceanrederierna är det många som struntar i finliret och bara tar betalt per container. – Nu får du inte frågan ”vad är det i lådan”, utan ”snälla, får vi frakta den”, säger Patrik Berglund, chef för det norska marknadsanalysföretaget Xeneta. Under 2015 sjösattes 208 nya containerfartyg, med sammanlagd kapacitet på hela 1,67 miljoner teu, konstaterar hans företag enligt ett pressmeddelande. Tillsammans med kraftigt vikande efterfrågan har det givit överkapacitet på 8 procent hos transportörerna. Den 19 april kostade frakten av en 40-fotscontainer från Shanghai till Rotterdam på ett kort kontrakt i genomsnitt 595 dollar, motsvarande cirka 4800 kronor, enligt Xenetas statistik.

Fedex: Amerikanska logistikjätten Fedex köper det holländska logistikföretaget TNT Express, meddelar bolagen. Fedex betalar 8 euro per aktie. Totalt blir det 4,4 miljarder euro, motsvarande 41 miljarder kronor.För två år sedan stoppade EU-kommissionen en fusion mellan logistikföretaget UPS och TNT Express. UPS skulle då enligt uppgift köpa TNT Express för 45 miljarder kronor. Men de två företagen hade tillsammans blivit för dominerande i Europa, ansåg EU. Efter den misslyckade affären har TNT bland annat gjort omstruktureringar för att möta den sviktande europeiska marknaden för företagsleveranser.

I slutet av juni lämnade FedEx nödvändig dokumentation till Europeiska kommissionen. Idag meddelade Europeiska kommissionen sitt beslut att en fas II undersökning kommer att ske då det behövs mer tid för olika marknadsundersökningar.
FedEx och TNT kommer att fortsätta att arbeta med Europeiska kommissionens konkurrensgrupp. Som tidigare sagt så förväntar sig FedEx och TNT att transaktionen slutförs under första halvåret 2016.
Sammanslagningen av FedEx och TNT kommer ge dig tillgång till ett betydligt förbättrat, integrerat globalt nätverk som kombinerar vårt företags starka europeiska nätverk med FedEx styrka i andra regioner, inklusive Nordamerika och Asien.


Deutsche Post DHL är inställda på att skapa flera tusen arbetstillfällen under de kommande åren. Som ett resultat av fortsatt hållbar tillväxt i paket verksamheten. Koncernen räknar med en ökad efterfrågan på arbetskraft som motsvarar så många som 10.000 nyanställda i paketverksamheten fram till år 2020. År 2025 kan det totala antalet nya jobb vara så hög som 20.000. Personal som arbetar i de nya bolagen skall användas i enlighet med de regionalt gällande kollektivavtal och villkor som gäller inom logistiksektorn. Befintliga anställningsavtal inom Deutsche Post AG skall inte påverkas.

Royal Mail kommer att ansluta sig till den kinesiska elhandels siten Alibaba. Det kommer att ge kinesiska konsumenter med ökad tillgång till brittiska produkter. Man kommer på det sättet att hjälpa brittiska återförsäljare och exportörer att utöka sin åtkomst till den kinesiska marknaden. Kina är den största ekonomin i världen och har därmed en stor köpkraft som har ökat e-handeln med 42 procent under 2013. Online shopping står nu för drygt 10 procent av den totala detaljhandelsförsäljningen av konsumtionsvaror i Kina.

Deutsche Post DHL-koncernen har ökat intäkter under 2014. Jämfört med förra året ökade omsättningen med 3,1 procent till 56,6 miljarder euro. Alla fyra av bolagets operativa divisioner bidrar till denna förbättring. Både volym- och intäkter har ökat vilket primärt beror på den ökande E-handeln.

FedEx Corporation har redovisat ett resultat på 2,01 $ per aktie för det tredje kvartalet som slutade den 28 februari jämfört med $ 1,23 per aktie i fjol. Företaget har under perioden haft ökade volymer inom alla transportsegment.

DHL Parcel och Deutsche Annington har slagit sig ihop för att erbjuda hyresgäster annan innovativ lösning för att ta emot sina paket. Med början i april, kommer DHL att installera privata paketleveranslådor (Paketkästen) i hyreshus som förvaltas av Deutsche Annington, Tysklands största bostadsföretag. Som en del av ett första pilotprojekt, kommer utvalda platser i Berlin och Dortmund utrustas med paketlådor.

PostNord: Veckorna före jul är den mest hektiska perioden för Postnord. Nyligen slogs tidigare paketrekord för ett enskilt dygn då cirka 455 000 paket passerade genom Postnords paketterminaler i Sverige. Det är cirka 30 000 fler än det tidigare rekordet från 2012. Den stora skillnaden mot tidigare år är dock att paketvolymerna legat på en mycket hög nivå under fler veckor före jul.

Veckorna före jul ökar paketvolymerna markant jämfört med ett genomsnittligt dygn under året. Den enorma genomströmningen beror både på att landets alla butiker har bråda dagar under julen och kontinuerligt måste fylla på sina hyllor för att matcha köptrycket i julhandeln och på att svenskarna handlar allt mer julklappar på internet. Jämfört med tidigare år har paketvolymerna legat på en mycket hög nivå sedan slutet av november. Trots det ökade under tisdagen rekordet för ett enskilt dygn då Postnord hanterade 455 000 paket. Det tidigare paketrekordet för ett enskilt dygn är från 2012 då 427 000 paket hanterades.

Ytterligare en förklaring till den stora volymökningen är den växande e-handeln. Den 16 december slog PostNord också nytt rekord när det gäller varubrev. Fram till slutet av november hade svenskarna e-handlat julklappar för 1,1 miljard kronor vilket var 10 procent

Budföretaget Fedex vill stärka sin ställning i Europa, och bjuder motsvarande drygt 40 miljarder kronor för att få köpa TNT. TNT-styrelsen har sagt ja – men för två år sedan sade EU ifrån när UPS ville göra detsamma. TNT, som är baserat i Nederländerna, uppges ha 12 procent av Europamarknaden för gränsöverskridande budtransporter, men små marknadsandelar i övriga världen. Fedex å sin sida är störst i Amerika med 46 procent av marknaden där, men har bara 10 procent av Europamarknaden.

Genom att köpa TNT skulle Fedex alltså nå 22 procents marknadsandel i Europa, och kunna mäta sig storleksmässigt med UPS 25 procent och DHL:s 41 procent i regionen. Det kan tolkas som ett logiskt steg i ambitionen att vara en av tre världstäckande spelare inför den väntade fortsatta tillväxt som drivs av tilltagande e-handel hos kunderna. TNT har 58 000 medarbetare, 19 nav i sin vägtrafik samt 550 terminaler.

TNT:s styrelse och huvudägare uppges ha ställt sig positiva till affären. Det som därmed återstår är konkurrensprövningen hos EU-kommissionen. År 2013 fällde EU en överenskommelse om att UPS skulle få köpa TNT, och detsamma skulle kunna drabba Fedex. Skillnaderna är dock väsentliga. UPS- affären skulle ha resulterat i en Europamarknad med två dominerande spelare: DHL och UPS. Om Fedex köper TNT blir de tillsammans ungefär jämstora med UPS i Europa, och fortfarande bara cirka hälften så stora som DHL.

Den överenskomna köpeskillingen är 4,8 miljarder dollar, motsvarande cirka 42 miljarder kronor vid dagens växelkurs. Priset när UPS år 2012 tänkte ta över TNT var cirka 7 miljarder dollar. De nämnda uppskattningarna av marknadsandelarna är gjorda av DHL och refererade av Wall Street Journal.

Bring Parcel: Den 27 februari meddelade de två Onroad-delägarna LBC Frakt i Värmland och Närkefrakt att de lierat sig med Bring, det vill säga norska Posten. Och den 9 mars berättade Bring och Skellefteå Lastbilsstation, som inte är med i Onroad, att de ingått ett samarbetsavtal med varandra. De som går ur har ett års uppsägningstid så i det korta perspektivet händer egentligen ingenting. Strategin att täcka hela Sverige ligger kvar för Onroad, som har verkat på det viset i tio år. Luckorna som lämnas av de tidigare medlemmarna är tänkta att täckas av nya samarbetspartner. För Bring följer de nya samarbetena den linje som företaget har uppvisat sedan årsskiftet 2012/2013 då Ekdahls Åkeri i Malmö förvärvades. Likt Postnord vill Bring täcka hela Norden, vilket förutsätter ett heltäckande lastbilsnätverk i Sverige. Ett år senare köptes västsvenska West Cargo Vårgårda. Med LBC Frakt i Värmland och Närkefrakt bildas gemensamt ägda samarbetsbolag. Med Skellefteå Lastbilsstation, som uppges ha omfattande täckning i det mesta av Norrland, sluts alltså ett samarbetsavtal.

YKB utbildning: Inte ens 4 procent av Sveriges verksamma lastbilsförare har skaffat sig den veckolånga fortbildning för yrkeskompetensbevis som de måste ha klarat av till nästa års höst. Enligt Transportstyrelsen har bara 4 500 av totalt cirka 125 000 verksamma lastbilsförare skaffat sig sina yrkeskompetensbevis ännu. I snitt behöver alltså uppåt ett par tusen svenska förare per vecka gå fortbildningen om alla ska hinna klart under tiden som är kvar. Av Transportstyrelsens underlag framgår det inte hur många som har genomfört de flesta delmomenten men bara har en delkurs kvar. Så bilden är inte så mörk som den framställs baserad på Transportstyrelsens underlag.

Den 10 september 2016 går fristen ut för de lastbilsförare som saknar yrkeskompetensbevis. Därefter löper både de och deras arbetsgivare risk för böter om de genomför en godstransport. Kursen är på minst 35 timmar, antingen under en vecka eller uppdelad på fem delkurser om minst sju timmar var.

Yrkeskompetensbeviset gäller i fem år, sedan är det dags för ny fortbildning. Om det löper ut får föraren inte köra lastbil igen förrän hon eller han har gått igenom en kurs igen. Man tappar inte rätten att köra godstransporter för gott. Reglerna utgår från ett EU-direktiv som gäller i praktiskt taget hela Europa, inklusive EES-länder såsom Norge.

Deutsche Post DHL, UPS och Fedex har nu summerat resultaten för 2014 och det visar sig att det förstnämnda företaget har störst tillväxt i omsättning: 6,3 procent, med konkurrenternas resultat är inte långt efter.

Deutsche Post DHL-koncernens aktiekurs sjönk 3 procent i samband med att företaget rapporterade sina siffror på onsdagen. Inte minst verkar det ta längre tid än väntat att vända den sjunkande trenden vad gäller lönsamheten i godsspeditionen, skriver Wall Street Journal. Företaget är störst i världen på flygfrakt och näst störst till sjöss. Vd Frank Appel erkände att företaget kan ha underskattat hur lång tid det tar att sänka kostnader och förbättra tjänsternas kvalitet.

UPS höjde omsättningen 6,1 procent under det sista kvartalet 2014 jämfört med ett år tidigare, och för Fedex var tillväxtsiffran 5 procent räknat på den sista redovisade tremånadersperioden september till november. Alla tre företagen uppges ha ambitioner att växa på marknaden för expressleveranser som liksom paketmarknaden ökar pga. av den växande e-handeln.

DHL Supply Chain bygger ett lager för tredjepartslogistik på 60 000 kvm i Eskilstuna. Det blir företagets största lageranläggning i Sverige. Företaget har sålt sin äldre lageranläggning i Eskilstuna til kommunen.

DHL SupplyChain som är näst störst på tredjeparslogistik Sverige har 15 anläggningar landet, frän Malmö i söder till Stockholm i norr. Den nya anläggningen i Eskilstuna Loistikpark blir en helt moderna lageranläggning med 12 meter i takhöjd och plats för entrésolplan. Anläggningen kommer att rymma stickspår för att kunna lasta och lossa tåg, markportar för sidlossning, en avdelning för farligt gods samt kontorsutrymmen. Lagret är avsett att delas mellan flera kunder, en så kallad "shared user"-anläggning.

Byggstart sker under de närmaste månaderna och lagret planeras vara i full dift andra halvåret 2016. DHL har en lång historia i Eskilstuna, företaget har drivt lager där i 40 år. Men enligt Per Zandén, Business Director Sweden North, började lokalerna bli omoderna. Därför beslutade man sig för att sälja anläggningen till Eskilstuna kommun och köpa en tio hektar stor tomt för det nya lagret.

Cabotagetrafik: En majoritet i den norska riksdagen – Stortinget – ber den norska regeringen om att införa regler om att bolag som utför cabotagetrafik i Norge ska betala moms. Det norska Yrkestrafikkförbundet välkomnar förslaget.
Idag slipper bolag som kör cabotage i Norge att betala moms. Det är inte acceptabelt och ger de bolagen en orimligt stor konkurrensfördel. 6,1 procent av alla godstransporter på väg under 2013 var cabotagetransporter, vilket är en ökning med hela 301,5 procent jämfört med 2009. Inom transportnäringen råder det enighet om att statistiken visserligen är något osäker, men att den dock inte övervärderar omfattningen av cabotageverksamheten.

PostNord avyttrar fastigheten i centrala Köpenhamn där företagets danska huvudkontor och en brevterminal är beläget till pensionsbolaget Danica Pension för 925 miljoner danska kronor. Avtalet kommer att träda ikraft den 30 juni 2015. PostNord kommer därefter att hyra relevant yta för kontors- och terminalverksamhet till och med år 2018, men gradvis flytta till lokaler mer anpassade för framtida verksamhet.

Sveriges Åkeriföretag ger sitt fulla stöd till regeringens förslag att även tillåta klampning som åtgärd för att hindra fortsatt färd, när sanktionsavgift vid cabotagebrott inte betalas omedelbart.

Sedan 1 januari i år kan svensk polis och tull besluta om klampning vid brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna. Nu föreslås en lagändring som ger polis och tull möjlighet att klampa även vid brott mot cabotagereglerna. Utmaningarna för åkerinäringen är förstås att samtidigt som verksamheten är fullständigt mobil och internationell, är lagstiftningen både otydlig och differentierad. Olika parlament och myndigheter inom EU gör tolkningar och har olika straff. Därför är det viktigt att de svenska reglerna är glasklara.

Det är avgörande för den fria konkurrensen att regler är tydliga och förutsägbara. Brott mot cabotagereglerna är hot mot hållbara transporter i lika hög grad som brott mot kör-och vilotidsreglerna är. Nu blir lagstiftningen logisk, säger Rickard Gegö, VD på Sveriges Åkeriföretag.